Slut på pluggstress

Regnet öser ner här i Taipei men inte ledsen är jag för det för mid-term testen är över!!! Det känns så himmla skönt att ha det gjort. Det ända vi har gjort den sista tiden är att sitta inne och plugga som tokar. Det är inte lätt att bo ihop med fyra andra som pluggar samma saker för det blir en sådan plugghets. Man går upp på morgonen och finner någon ivrigt skrivandes och känner paniken över att man har tagit sovmorgon så det blir en snabbfrukost och sedan sitter man där själv och försöker plugga ikapp. Glad att jag bor med Benny hemma som inte pluggar någonting, då kan jag verkligen slappna av och bara vara när jag kommer från skolan...

Jaja, hursomhelst så tror jag att jag klarat alla proven. Det är lite annorlunda att ha prov här om man jämför med en tenta i Sverige. För det första har vi alltid fyra timmars tentor i Sverige, här hade vi en timme! Jag var jättestressad över att bara ha en enda liten timme på mig att skriva ner allt som jag lärt mig. Det kändes som att man var tvungen att skriva ner allt man kom på med en gång, ingen tid att fundera och utveckla svaren här inte. Det sista provet vi hade var på två timmar faktiskt. Men det var ett multiple-choice test, alltså man behövde bara ringa in rätt svar. 40 frågor på två timmar. Lite konstigt att vi fick två timmar på det och bara en timme när vi skulle skriva själva tycker jag. 

Det är så roligt här för taiwaneserna är så trötta hela tiden så dom sover överallt, på Starbucks, Mc Donalds och även i skolan på lektionerna. Jag var stressad över att ha prov en timme och vad gör taiwaneserna då? Jo dom sover sig igenom provet! Tjejen som satt bredvid Jessica skrev en mening på pappret sen somnade hon. Det var likadant under alla proven att folk tog sig en tupplur mitt under provtimmen! Helt galet tycker jag. Har man inte pluggat kan man väl lika gärna stanna hemma kan man ju tycka.

Pluggstressen är över för en stund och ikväll väntar bio! 2012 har premiär här ikväll så jag har varit och köpt biljetter...  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0