Hongkong baby!

I fredags bar det ivär till Hongkong! Jag har inte skrivit om det här i bloggen då det har varit ytterst hemligt att vi skulle åka dit.. Vi skulle nämligen överraska Fanny som fyllde 23 i lördags!


Min fina lilla Fanny, grattis på 23 årsdagen...


Haha, vad tänkte vi när vi valde kläder?

Vi landade i Hongkong på fredagkväll och det bar iväg direkt till vandrarhemmet för att checka in och bli av med packningen för att åka till Fanny och Johannas "studenthall" där de bor. Vi hade sms kontakt med Johanna och fick veta att Fanny gick ner till lobbyn för att vänta på Johanna och några andra då de skulle ut och käka middag.. Trodde Fanny iallafall. Hursomhelst så kom vi åkande med taxi och fick syn på Fanny utanför byggnaden. Vi fick ducka i taxin och taxichauffören fattade galoppen snabbt och åkte och gömde sig bakom ett hörn. Vi tassade försiktigt fram emot ingången och fick se att Fanny hade satt sig på en stol i lobbyn precis vid entren. Sakta sakta smög vi fram alla fem och ställde oss framför henne... Haha vilken min hon fick! Hon såg nästan arg ut så sa hon aningen förvirrad: "Vad gör ni här?"  
Hon hade inte en aning om att vi skulle komma vilket var jättekul! En lyckad överraskning med andra ord.

Vad har vi då pysslat med i stora lilla staden Hongkong. För det första vill jag säga att staden är väldigt liten men ändå enormt stor, på höjden! Alla byggnader är skyskrapor. Det var enormt mycket folk och jättemycket västerlänningar. Här i Taipei nickar jag alltid igenkännande då jag stöter på en västerlänningen men där var det omöjligt att hålla på med det. Hade ju inte gjort annat än nickat åt alla håll och kanter och folk ´hade antagligen uppfattat mig som aningen "nuts" (galen).
I fredags när vi kom blev det chill och barhäng vid vattnet. Det är supermysigt att Hongkong ligger vid vattnet, saknar detta i Taipei.









I lördags gick vi med bestämda steg mot H&M och Zara, äntligen! Jag köpte massa basgrejor som jeans, kjolar och toppar i storlekar som jag inte riktigt får tag på här. Det blev sammanlagt nästan 4 timmar i två affärer...



Solnedgången skådade vi på The peak, en utsiktsplats över Hongkong. Nedgången avnjöts tillsammans med en drink på en terrass med en obetalbar utsikt. Det var njutning på hög nivå kan jag lova. Kvällen gick vidare med middag, barhäng och fest. Det blev ett 13 timmar långt festpass innan jag äntligen fick slänga mig på betongmadrassen efter att ha tagit mig igenom folksammlingen av skumma indier och afrikaner utanför vårt vandrarhem för att komma till vårt rum. Kl 7 fick vi äntligen sova...




Utsikten på The Peak

Solnedgång!



Natten är ung, än så länge;)




Jag bytte ut Benny, en natt i Hongkong...


Detta var Fannys födelsedagspresent av våra helt underbara bartendrar. De tände på ett torn utav glas så fick hon suga i sig det som var i bottenglaset med ett sugrör samtidigt som hela tornet stod i lågor!

På söndagen blev det slappa runt i stan och så åkte vi till ett jättehäftigt ställe där det var massa rulltrappor. Det går nämligen flera rulltrappor på raken för att komma från stan upp till en stadsdel som heter SoHo. Under rulltrappefärden blev det några stopp då vi bla fickade ekologiskt, drack vin, åt mexikanskt samt drack kaffedrinkar.
Måndagen var vi på en superstor märkesoutlet. Men jag hittade ingenting då det var mycket skit och det som var fint var fortfarande väldigt dyrt. Men det var kul iallafall. På kvällen tog vi flyget hem till vårt kära Taipei igen och det var en underbar känsla att få komma hem till vår fina lilla lägenhet. Sängen har aldrig varit så mjuk som den var natten till i tisdags!


Supermysigt ekologiskt café, mi likei:)


Säkerhet är inte att tänka på här inte...




Mys med mexikansk mat!

Imorgon kommer Hongkong hit! Jippi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0