Kaohsiung och Green island

Torsdag till lördag var vi på en liten utflykt. På torsdag eftermiddag efter skolan tog vi snabbtåget, HSR High Speed Rail, till Taiwans näst störsa stad, Kaohsiung på västkusten. Vi hade inga stora förhoppningr på stan då vi hört att det ska vara en industristad, Taiwans största exportstad. Men vad possitivt överasskade vi blev! Stan kändes väldigt europeisk. Det var rent och snyggt, mindre trafik och modern arkitektur. Vi hade turen att bo med utsikt över "Love river" som går genom stan. Antagligen ett av stans bästa lägen. Vi kom fram till hotellet kl åtta på kvällen så det blev en promend längs Love river och sedan åt vi jättegod mat på en mysig liten resturang.


Framme i Kaohsiung.

Dag två bar det av till sydkusten för att åka båt till Green island. Vi hade blivit tipsade att det inte var någon idé att åka buss då denna skulle skumpa för mycket och ta lång tid. Men eftersom tågbanan var trasig efter Tyfonen som drabbade Taiwan i sommras så blev det buss iallafall. Det var en stor buss med mycket plats och resan var helt underbart vacker! Vi åkte längs kusten och sedan in bland bergen och det var hur fin som helst. Jag tycker inte alls det var speciellt skumpigt och jag är glad att vi tog bussen då man fick se så mycket mer av landet än om vi hade åkt tåg.
Framme i staden Taitung skulle vi hitta till färjan och ta denna över till Green island, en båtfärd på ca 30 km. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig vad som komma skulle. Vi satte oss på båten som var ganska stor och det kändes tryggt och säkert. För säkerhets skull la jag mig ner eftersom jag brukar bli åksjuk av att åka båt och att ligga ner brukar hjälpa tycker jag. Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om så stora vågor! De fem första minutrarna hojade och skrek kineserna och tyckte det var jättekul när stora vågor sköljde över hela båten och jag trodde vi skulle dö. Efter fem minuter satt alla och spydde. Folk kräktes som tokar och det fanns personal för att ta hand om alla som kräktes. Det var helt galet, jag har aldrig varit med om nåt liknande. Som tur var låg jag ju ner från början så jag klarade mig dock från att spy.

Väl framme på Green island bar det av till hotellet och en snabb vila på sängen för att världen skulle sluta gunga. Green island är en vulkanö från början, den hette tidigare Burning island. Den är inte stor, ca 17 km var det runt hela ön och det bor ungefär 2000 människor där. Det första vi gjorde var att låna cyklar på hotellet och cykla ca 7 km till en av världens enda saltvattens varma källa. Det finns, vad man vet, en till i Japan och en i Spanien. Bilderna får tala för sig själva men jag kan säga att det är sånna stunder man kan snacka om livskvalitet. Vi badade i källan medan solen gick ner och låg sedan och flöt och kollade på månen...

















Dagen efter hyrde vi scotrar och puttrade runt hela ön. Det var helt fantastiskt fint och jag njöt av varenda sekund!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0