Studiebesök och Hermés utställning

Igår va det fredag igen! Det känns som jag mest skriver om helgerna men det är ju då det händer roliga saker! På veckodagarana är det bara skola och plugg... Inte så roligt att skriva om men jag ska försöka bli bättre på att uppdatera bloggen, jag lovar.

Igår började vi dagen med ett studiebesök på en textilfabrik som hade tillskärning, sömnad och packetering av badkläder. Deras kunder var mestadels från USA, bl a Jucie Couture (ni vet samma märke som tillverkar superdyra frotté mjukiskläder i alla möjliga färger, som alla kändisar har). De tillverkade med andra ord en hel del lyxigare badkläder. Ibland blir jag så frustrerad över hur textilbranchen fungerar. Den fabriken vi va i igår importerade mycket tyger från Italien. Då ska alltså tyget skeppas från Italien, sys i Taiwan för att sedan skickas till USA och om dom inte är nöjda med resultatet i USA, till exempel en söm, så skickar de tillbaka allt till Taiwan och sedan ska det tillbaka igen till USA för att säljas. Dessutom berättade de i fabriken att de importerar detaljer, till exempel metalldetaljer, från Hong Kong. Det är helt galet hur råvaror och produkter cirkulerar världen över innan de kan säljas...
Hursomhelst var det iallafall roligt att se lite sömnadsproduktion då jag inte sett det tidigare.





Efter studiebesöket var vi på en Hermés utställning, designad av Hilton McConnio, i ett stort shoppingkomplex, Bellavita. Det var en väldigt kreativ utställning av Hermés sjalar. Genom hela utställningen fick man följa en saga, The tale of Silk, samtidigt som man gick igenom flera olika rum. Bilderna får tala lite för sig själva men det var grymt gjort!

Utanför Bellavita, Taipei 101 i bakgrunden...


















 


Ikväll blir det Halloween firande. Jag tror vi ska klä ut oss till "Swedish snow", haha... Fem små snöflingor!


Skål och hej då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0